A fogyasztás hatalma

Fogyasztói társadalom ide vagy oda, a gazdasági "tápláléklánc" legalján állni nem könnyű. Hiába az egyre szigorodó szabályozások és a sok figyelmeztetés, hogy mennyivel jobb ár-érték arányú törekvés egy vásárló megtartása, mint egy új megszerzése, ritkán érezhetjük, hogy adni is akarnak nekünk valamit, nemcsak el akarják venni tőlünk az árát.

Ma, amikor minden vélt és valós szükségletünkre megszámlálhatatlan szolgáltató megszámlálhatatlan terméket forgalmaz, minden gazdasági tényező közül a legfontosabb a fogyasztó döntése. Ha ő úgy dönt, vásárol, a cég működik. Ha mást választ, a cég tönkremegy. De ha ez így van, miért van olyan sok csalódott vásárló?

20130626-big-fish-little-fish1.jpg

Nem egy fogyasztó, hanem A fogyasztó

Az okot én abban látom, hogy "a fogyasztó" nem egy következetesen döntő ember, hanem egy nagy és rugalmatlan tömeg. Márpedig egy jelenségre egész biztos nem láttam vagy hallottam még példát: az "okos tömegre".

A tudat pedig, hogy a mi fogyasztásunk csak egy a sok közül, elenyészően pici jelentőségű, talán sok esetben elszomorít bennünket, hiszen így kiszolgáltatottnak érezhetjük magunkat, de közben le is veszi a döntéseink következményeinek felelősségét a vállunkról.

"Nem fair trade az otthoni kávém? Nem baj, hiszen senkit nem érdekel, ha én egyedül ezentúl mást veszek"; "A sarki boltban bunkók voltak velem? Nevetséges egyszemélyes magánakció lenne ezentúl az 50 méterrel távolabbi másik boltba járni"; "Nem mentem el szavazni és nem az nyert, akinek szerintem kellett volna? Egyedül én úgysem változtathattam volna meg az eredményt." Ismerős és természetes elgondolás mind, és egyben hatalmas baromság.

Valóban nem vagyunk felelősek mások döntéseiért, de a sajátunkért igen. És amikor fogyasztunk, nem csak beszerzünk, hanem finanszírozunk is. Finanszírozunk és visszajelzünk a gyártónak, hogy csak így tovább. Kicsit olyan ez, mintha a termék mellé egy részvényt is vennénk. Ugyan attól, hogy ketreces tartású tojást vásárolunk, nem kapunk bónuszt év végén, de azoknak a tyúkoknak a ketrecei közvetlenül a mi pénzünkből épülnek, mi adtuk rá az "áldásunkat".

A döntéseink pedig befolyásolják a családunk fogyasztását, a családunk fogyasztása befolyásolják a szomszéd családokét, azoké a szomszéd utcáét... és így tovább. Baromság? De az rendben van, hogy egy pillangó szárnycsapása megváltoztathatja az időjárást, mi?

domino-pieces-game-wallpaper-1680x1050.jpg

Egy történet

Bár én alapvetően hiszek benne, hogy egyetlen fogyasztó preferenciáinak is van hatása, az internet intézménye óta ehhez már nem sok kétség férhet. Elmesélem az órám történetét:

A sikeres érettségim alkalmából lenulláztam a megtakarításaimat és vettem magamnak egy drága órát. Az első néhány hónapban nem volt vele semmi baj, de aztán egy nap beázott. Elvittem a hivatalos szervizbe, ami egyben annak a boltnak volt a nagykereskedése, ahol az órát vettem. Itt közölték velem, hogy az órám nem vízálló. Mikor megmutattam nekik az órába vésett "water-resistant 5 bar" felíratott, csak mosolyogtak. Kiszárították a szerkezetet, és utamra engedtek. Persze az óra a következő kézmosásnál ismét beázott. Összebalhéztam a bolttal, a szervizzel, jártam a fogyasztóvédőknél, mindhiába. Végül összeszedtem az összes dokumentumot, ami a több hónapos hadjáratom alatt bizonyítékként összegyűlt, leírtam minden tényt kb 10-12 mondatban és 2 nyelven feltöltöttem minden órával, ékszerrel vagy magával a fogyasztással foglalkozó fórumra. Egy délutánom bánta. Ezután a nagyjából fél évig tartó csendet a forgalmazó cég tulajdonosának levele törte meg, aki az említett szervizt is üzemeltette. Olvasta a bejegyzésemet, találkozót kért és mikor elmentem, kivett a vitrinből egy ugyanolyan órát, mint az enyém, és a kezembe nyomta. Ez az óra azóta sem ázott be.

Két dolgot tanított nekem ez a tapasztalat: 1. Inkább ne vegyél női órát ha strapabíró darabot szeretnék. 2. Az a bizonyos "részvény" - ami a vásárlásaimhoz járva rám hárítja a finanszírozó felelősségét - jogokkal is felruház. Joggal például arra, hogy megosszam a tapasztalataimat.

20130626-big-fish-little-fish_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://teakonyha.blog.hu/api/trackback/id/tr227261445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása